hjärta och blod

Sport och blodproppar

hjärta och blod Sport och blodproppar
Anonim

Fråga

Finns det några långsiktiga problem i samband med djup venetrombos i mitt ben?

Finns det några doser och inte om en aktiv livsstil, och finns det några kostbegränsningar?

Svar

Jag är glad att höra att du är på väg till återhämtning från din djupa venetrombos (DVT).

DVT är namnet på blodpropp i ådrorna, vanligtvis hos dem i mitten av kalvsmusklerna.

Det finns vanligtvis ingen distinkt klump att känna på koagulationsstället, men kalven är i allmänhet svullen och öm eftersom blodcirkulationen i det området är begränsad.

Behandling är vanligtvis genom dropp eller injektioner av heparin, följt upp genom tablettbehandling med warfarin, vilket förhindrar blodet från koagulering.

Behandlingen fortsätter vanligtvis i tre till sex månader om det inte fanns någon uppenbar anledning till DVT (eller om det fanns en bestämd orsak som graviditet som inte längre är närvarande).

Eller längre om det fanns komplikationer som en blodpropp i lungan (lungembolus) eller en bakomliggande orsak som blodproppstörning eller cancer.

Läkare brukar rekommendera slitage av kompression (TED) strumpor efter en DVT under en tid, och sedan stöd strumpor.

Det finns få problem med en enkel DVT, men ibland kan de inre ventilerna på den drabbade venen skadas.

Detta kan leda till ett problem som kallas kronisk venös insufficiens där cirkulationen i benens vener blir trög och leder till svullna, värmpande anklar och nedre ben, på samma sida som föregående DVT.

Stå inte i långa perioder och ha på sig bra stötdräkter kan hjälpa till att undvika detta problem.

Att gå ner i vikt, vilket tar lite av trycket från de återstående benen, är en bra idé och jag vet inte om några sportar som utesluts i detta avseende.

De enda kostbegränsningarna som jag skulle lägga till är de normala som är förknippade med viktminskning: skära ner på söta saker, feta / stekta livsmedel och söta / kolsyrade drycker.

Det finns inga specifika kostproblem i samband med att ta warfarin.

Jag hoppas att denna information hjälper dig.

Med vänliga hälsningar

Medicinska laget

Läkares Råd