hud och hår

Kliande, öm botten

hud och hår Kliande, öm botten
Anonim

Fråga

Jag gick till min lokala läkare för några år sedan med en pinsam sjukdom.

Området runt min anus blev mycket kliande och ömt och huden höll på splittring och blödning, särskilt efter att ha gått på toaletten.

Jag fick en steroidkräm som hjälpte lite vid tiden men slutade att arbeta.

Under de senaste fem åren har problemet fortsatt att blossa upp. Smärtan är enorm och det börjar verkligen påverka mig eftersom jag blir mer och mer frustrerad.

Jag vet inte vad jag ska göra med det.

Ditt råd skulle verkligen uppskattas.

Svar

Användningen av steroidkräm runt anusen kan vara till hjälp men ska användas sparsamt och sällan.

Helst bör huden runt anusen hållas ren och torr och krämer undviks.

Du nämner splittring, blödning och ibland stor smärta. Detta kan vara resultatet av pålar eller möjligen det mycket smärtsamma tillståndet som kallas analfissurer; Det här är små tårar i bakpassagen.

Du kan känna dig obekväm om att se någon om det här, men det är en allmän oro som läkare är mycket vana vid att hantera.

Om du kan få dig att söka råd är det möjligt att antingen din läkare eller eventuellt en allmän kirurg kanske kan bota eller väsentligt förbättra ditt obehagliga tillstånd.

Med vänliga hälsningar

Medicinska laget

Läkares Råd