hud och hår

Är detta en reaktion på UV?

hud och hår Är detta en reaktion på UV?
Anonim

Fråga

Förra sommaren led jag mycket med det jag trodde var värmeutslag. Nu har det startat igen.

Jag fick reda på att huden kan vara känsligare mot UV-strålar om du är på pillen. Är det möjligt att denna reaktion inte är värmeutslag men en reaktion mot UV?

Svar

Det är möjligt att du kan lida av en "reaktion på UV" (fotosensitivitet). Solljus innehåller både vanligt synligt ljus och kortare osynliga ljusstrålar som kallas ultraviolett (UV) strålning.

Vissa människor är extremt känsliga mot UV, som är uppdelad i UVB (korta våglängdsstrålar som bränner och solbränna) och UVA (längre våglängdsstrålning).

Känsligheten kan vara en slags solljus (dvs. endast för UVB, UVA eller synligt ljus) eller för ett brett spektrum av strålning.

Den vanligaste ljuskänsligheten är UVA.

Fotosensitivitet uppstår av olika orsaker. Några kända orsaker är:

  • Förskrivna eller självgivna läkemedel.
  • Kemikalier.
  • Dofter.
  • Växtmaterial i kontakt med huden.
  • Porphyria en sällsynt metabolisk störning.
  • Den autoimmuna sjukdomen (självallergi) lupus erythematosus.

Tyvärr är orsaken till många patienter okänd.

Vid behov kan fototester bekräfta diagnosen - det artificiella ljuset från olika källor skinner på små områden i huden för att se om utslaget (om det finns en) kan reproduceras eller om solbränna lättare än förväntat.

Fotosensitivitet som anses vara inducerad genom kontakt med vissa föremål kan testas med fotopatchtest.

Adhesivplåster som innehåller kända fotosensibiliserande material appliceras på överkanten, avlägsnas efter två dagar och ljuset lyser på området, vilket sedan granskas två dagar senare för att bedöma svaret.

Förutom hanteringen av eventuella underliggande förhållanden är det huvudsakliga behandlingssättet solskydd och solskydd, oavsett vilket som helst sätt.

Jag rekommenderar att du besöker din läkare för att utesluta eventuella tillhörande villkor och fråga om de skulle vara vänliga att hänvisa till en dermatolog för konsult för ytterligare bedömning och rådgivning.

Med vänliga hälsningar

Medicinska laget

Läkares Råd