matsmältnings hälsa

Jag behöver något för att lugna mitt bröst

matsmältnings hälsa Jag behöver något för att lugna mitt bröst
Anonim

Fråga

Jag har multipel skleros (MS) och tar därför massor av smärtstillande medel, lofepramin och nitrazapan.

När jag tar dessa tabletter, särskilt nitrazapan, upplever jag stor obehag i matstrupen.

Kan du föreslå allt jag kan använda för att lugna mitt bröst?

Svar

Tack för din förfrågan och jag är ledsen att höra om dina problem.

Jag är säker på att med din MS kommer du förmodligen att behöva ta medicinen du använder och det skulle inte föreslå att du ändrar dessa som sådana.

Vad som kan hända här är att du får lite inflammation i matstrupen (gullet) på grund av att du tar tabletterna på lång sikt, och det kan bli lugnt och hjälpas av ett antal möjliga behandlingar.

Dessa inkluderar Gaviscon, ranitidin (båda tillgängliga över disken) och protonpumpshämmare som Losec (från din läkare).

En mer avlägsen möjlighet är att din MS kan påverka din matstrupe delvis, men om du inte har något problem med att äta eller dricka är det osannolikt.

Låt din läkare veta hur du får på, eftersom de skulle vilja veta om dessa symtom, särskilt om du har MS.

Med vänliga hälsningar

Medicinska laget

Läkares Råd