sexuell hälsa

Blödning efter kön

sexuell hälsa Blödning efter kön
Anonim

Fråga

Morgonen efter min man och jag har sex jag blöder. Det är som en period och varar upp till sju dagar.

Jag är på Depo-Provera-injektionen och brukade inte ha perioder med det tidigare.

Min nästa injektion beror på en månad.

Vad kunde det vara?

Svar

Det är viktigast att du plockar upp modet att gå till din läkare för en undersökning för att ta reda på orsaken till blödningen efter kön.

Den mest troliga orsaken är en cervikal erosion. Till det blotta ögat ser det ut som en bete på livmoderns hals, som är benägen att blöda vid kontakt under sex.

Erosioner är mer benägna att förekomma när de är på pillen eller gravid och kan behandlas genom upphettning eller frysning av blödningsytans yta, antingen under en kort bedövning eller i polikliniken vid gynekologiska avdelningen på ditt lokalsjukhus.

Din läkare kommer förmodligen att vilja göra en intern undersökning för att bedöma storleken och formen på din livmoder och äggstockar och för att få reda på om det finns några problem i bäckenet.

De kan också ta ett livmoderhalsspridningstest för att kontrollera om det är cancerförändring och swabs att leta efter infektion, inklusive klamydia.

Med vänliga hälsningar

Medicinska laget

Läkares Råd