depression

Blir mina antidepressiva läkemedel viktiga?

depression Blir mina antidepressiva läkemedel viktiga?
Anonim

Fråga

Jag har fått sertralin av min läkare och har tagit dem i ungefär sex eller sju månader.

Jag känner mig lite bättre, men jag har lagt på en sten i vikt.

Jag har försökt att äta hälsosamt, jag har också gått med i ett gym men jag verkar bara bli större.

Detta i sig gör mig deprimerad.

Tycker du att det kan vara tabletterna som får mig att gå ner i vikt?

Finns det ett annat märke som inte har denna bieffekt?

Svar

Jag är ledsen att höra om det problem du har.

Det skulle vara mycket ovanligt för sertralin att vara ansvarig för viktökning, eftersom detta inte är en av de erkända biverkningarna. I själva verket är aptitlösning vanligare.

Viktökning som du finner svårt att kontrollera kan få dig att känna dig mer trött, men jag tror inte att det är den behandling som gör det.

Men du säger att efter att ha tagit denna behandling i ett halvt år säger du att du bara känner lite bättre.

Det här är inte ett mycket bra svar på behandlingen och nu hade jag hoppats att behandlingen skulle få dig att känna sig nästan normal igen.

Depression i sig kan påverka vikt och matvanor, så det kan vara att en faktor i ditt viktproblem är att behandlingsfel inte hjälper din depression ordentligt.

Jag är glad att höra att du försöker hjälpa dig med en god kost och gå till gymmet.

Men jag tror att med tanke på att du inte lyckats förbättra din depression, bör du prata med din läkare om det.

Det kan väl vara att du behöver en annan typ av behandling, inte för att tabletterna får dig att öka, men för att de inte har hjälpt din depression mycket.

Jag tror att om det var jag skulle jag också vilja göra några enkla test för att se till att det inte finns någon annan anledning till din viktökning.

En underaktiv sköldkörtel kan orsaka en viktökning som är svår att förlora, och blodprovet för att utesluta detta är väldigt lätt att göra.

Du nämner inte några problem med perioder, men får din läkare att kontrollera din hormonella status också.

En kontroll på ovanstående saker och en förändrad behandling kan bara hjälpa dig att vrida hörnet.

Med vänliga hälsningar

Medicinska laget

Läkares Råd